Shakespeares magi

Under ett par dagar i december har jag varit i Växjö på Regionteatern Kronoberg-Blekinge och deltagit i en fortbildningskurs för skådespelare, Shakespeares magi, under ledning av förträfflige Mats Hellerstedt-Thorin.

Man fick sig en duvning i jamber, versmått och de i texten inneboende regianvisningarna, diskutera och workshoppa. Mycket tänkvärt och användbart och inte minst inspirerande för den som är mitt uppe i en Shakespeare-produktion.

Kursen arrangerades av Kulturkraft Syd, som är en fantastisk tillgång för det sydsvenska teater- och kulturlivet med mängder av fortbildningar för yrkesverksamma. Det känns som en stor lyx att inte bara få ta del av kunskapen som kurserna innehåller, utan också att träffa och lära känna kollegor som man kanske inte skulle träffat annars. Alla samtal som uppstår – och jag vill påstå att jag tillhör en talför yrkeskår – är ovärderliga och man får del av både yrkeskunnande och erfarenhet av allt det runt om som är skådespelarens vardag och verklighet.

Och jag gottar mig dessutom mer än gärna åt mina kollegors begåvning och briljans, när man t ex bara för en kort stund får vara Romeo i händerna på en duktig regissör.

TITUS ANDRONICUS 2013

Sedan våren 2012 har jag och kära kollegan i Teater Dictat, Sonja Lindblom, i god och maklig takt förberett vår uppsättning av Shakespeares Titus Andronicus. Under goda samtal om konst, skådespeleri och Livet i största allmänhet har vi närmat oss texten och skapat förutsättningar för en föreställning som ska få premiär någon gång under 2013.

Vi läser, leker, hittar på, förtvivlar en stund, skrattar oss fördärvade och undrar glatt för oss själva om det är en komedi eller tragedi som vi har gett namnet:

Sonja och Johan berättar den hiskeliga historien om
TITUS ANDRONICUS av William Shakespeare

Mer om detta arbete efterhand!