I ljudboksstudion.

Jag har nu i tre år flitigt frekventerat Bibliotekstjänsts inläsningsstudio i Lund och lika länge njutit av lyxen att få läsa böcker innan de kommit ut, eller när de är alldeles färska på bokmarknaden. Totalt har det hittills blivit över 100 titlar och närmare 400 bandtimmar.

Det är – åtminstone för min del – en speciell upplevelse att läsa högt med bara sig själv som sällskap i studion och den upplevelsen skiljer sig mycket från hur jag läser böcker privat.

Talböcker är inläsningar som s a s är undantag i upphovsrättslagen och finns på biblioteken till förmån för den som har någon funktionsnedsättning som hindrar ”vanlig” läsning. Det kan vara synnedsättning, dyslexi eller koncentrationssvårigheter.

Ljudböcker är inläsningar av den typ man finner i affären eller på bibliotekets allmänna avdelningar. Båda sorterna förekommer i mitt inläsningsarbete och skillnaden för mig som inläsare är högst marginella och mest tekniska. Några av mina ljudboksinläsningar är utgivna på förlaget Storyside.

Ur höstens talboksskörd kan nämnas:
Hus vid världens ände – Åke Edvardsson
Försmådd – Hans Gunnarsson
Sandmannen – Lars Kepler
Pianostämmaren – Stefan Tegenfalk

God lyssning!